Un estudi recentment publicat a la revista Molecular Therapy ha demostrat que la reducció de l'expressió del gen de l'α-sinucleïna amb oligonucleòtids inhibitoris en un tipus neuronal específic incrementa la funció dopaminèrgica i serotonérgica, deficients en la malaltia de Parkinson (MP). Aquests oligonucleòtids antisentit inhibeixen la transcripció de la proteïna α-sinucleïna, diana d'acció principal en la cascada patològica de l'EP.

L'estudi ha estat dirigit pel Dr. Miquel Vila (ICREA - VH) i la Dra. Analía Bortolozzi (IIBB-CSIC-IDIBAPS) i s'ha realitzat en col·laboració amb altres centres d'investigació espanyols, el Centre d'Investigació Biomèdica en Xarxa de Salut Mental (CIBERSAM) i de malalties Neurodegeneratives (CIBERNED), dependents del Instituto de Salud Carlos III, així com l'empresa nLife Therapeutics. Els primers signants de l'article són Diana Alarcón-Arís (IDIBAPS) i Ariadna Recasens (VH), investigadores predoctorals en l'equip d'investigació.

La MP és el segon trastorn neurodegeneratiu més comú després de la malaltia d'Alzheimer i afecta més de l'1% de la població. Bàsicament, es caracteritza per la pèrdua de neurones dopaminèrgiques en la substància nigra compacta resultant en la presència de símptomes motors severs. No obstant això, l'activitat d'altres àrees cerebrals també està alterada generant una varietat de símptomes no motors que inclouen disfuncions olfactives, trastorns del son, depressió, ansietat, al·lucinacions, fatiga, deficiències cognitives i demència. Els tractaments actuals són simptomàtics, la majoria modulant l'activitat dels circuits motors.

Els oligonucleòtids inhibitoris són molècules formades per seqüències curtes d'ADN o ARN que s'utilitzen en teràpia gènica com a estratègia per al silenciament o inhibició de gens. En l'estudi que publica la revista Molecular Therapy, s'ha fet servir un ASO (antisense oligonucleotide) modificat químicament per inhibir la síntesi de α-sinucleïna únicament en les neurones monoaminérgicas de ratolins després de l'administració intranasal. Encara que la investigació amb aquest tractament està encara en fase preclínica els investigadors manifesten que "els resultats mostren com les noves estratègies terapèutiques podrien retardar la progressió de la simptomatologia de l'EP sense provocar efectes deleteris".

Selective α-Synuclein Knockdown in Monoamine Neurons by Intranasal Oligonucleotide Delivery: Potential Therapy for Parkinson's Disease. Alarcón-Arís D, Recasens A, Galofré M, Carballo-Carbajal I, Zacchi N, Ruiz-Bronchal E, Pavia-Collado R, Chica R, Ferrés-Coy A, Santos M, Revilla R, Montefeltro A, Fariñas I, Artigas F, Vila M, Bortolozzi A. Mol Ther. 2017 Nov 29. pii: S1525-0016(17)30574-9. doi: 10.1016/j.ymthe.2017.11.015.